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Tony Oursler

Video & Drawings

  GALERIE STEINEK
  03.10. - 22.11.2002

 

Ausstellungseröffnung: 3. Oktober 2002, 18 bis 20 Uhr


Der amerikanische Videokünstler Tony Oursler ( 1957 in New York geboren; lebt in New York) ist durch seine aufwendigen multimedialen Installationen bekannt geworden, vor allem durch die Arbeiten, in denen Gesichter oder ganze Körper auf oder durch verschiedene Materialien projiziert sind. Diese liegen, hängen oder sitzen zum Beispiel im Interieur einer inszenierten Wohnung, manche brüllen, andere stöhnen, jammern oder heulen, andere schauen den Betrachter auch nur stumm an. Immer wieder sind es starke Gefühle, die aus den Mienen der Figuren sprechen. Oursler arbeitet mit vielfältigen Objekten und Bildern aus der populären amerikanischen Kultur. Diese Elemente fungieren dann als Echo der Mutationen und Krisen der neuen Technologien: lose Köpfe und Augen, die echt wirken, doch irreal bleiben, ohne menschlichen Körper, mit sichtbaren Apparaturen.

Seit den frühen siebziger Jahren ist auch die Zeichnung in Ourslers Oeuvre immer eine diskrete, aber essentielle und spontane Ausdrucksform geblieben. Diskret in ihrer Erscheinung, essentiell weil sie in ihrer direkten und rohen Form im Zentrum Oursler´s Thematik steht.

In der Galerie Steinek werden Video-Installationen und Zeichnungen präsentiert.

"....When Oursler first hit it really big with a broad art-loving public in the early 1990s, he'd already spent years making traditional, monitor-based videos that were highly prized among the genre's insiders. Then, in 1991, he bought his first portable video projector, and discovered that if he threw images of speaking heads onto the blank faces of dummies, both they and his artwork would come to life -- and his career along with them.

For a decade now, it's been hard to find a major survey of contemporary art that didn't include one of Oursler's brilliant "video doll" installations. A solo show curated by the Hirshhorn Museum's Sidney Lawrence in 1998 exposed Washingtonians to a good sampling of trademark pieces: a hysterical girl-dummy stuck atop a stand, sobbing and shrieking at her fate; a female head sunk in a tank of water, eyes popping as a breath is held ad infinitum.

Oursler's classic works seemed to talk about the pitiful hard slog of human life, about how ridiculous we can be even at our most tragic, and about how life and tragedy lose any final drop of dignity once channeled through technology. The work may have been high-tech, but it was never just about the machinery of media, though that's how it was often read. As with any other portrait, we read an Oursler figure first of all as simply human, and only then dissect the way the medium has shaped how we feel about the person set before us. (Like it or not, our brains first read a classic smiley face as happy. It's later that we work through the graphic artist's tricks that made us feel that way.) The work was about TV technology, but only insofar as it gave us access to a very certain kind of weirdo brought into being by Oursler's projection gear....."

By Blake Gopnik
Washington Post Staff Writer
Sunday, May 13, 2001; Page G01