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Tony Oursler

GALERIE STEINEK
 11.05.2012 - 27.07.2012

 

Vernissage: am Donnerstag, dem 10. Mai 2012, um 19:00 Uhr

 

Tony Oursler zählt zu den wohl bekanntesten amerikanischen Videokünstlern und gilt als einer der wichtigsten Pioniere in der Entgrenzung des elektronischen Mediums. Tony Oursler erhielt den Arnold Bode Preis 1996 und präsentierte „The Poetics Project: 1977-1997“, eine Gemeinschaftsarbeit mit Mike Kelley, auf der Documenta X im Sommer 1997.

Mit „Cumuliform“ wird der Betrachter mit dem wichtigsten Forschungsmittel in Ourslers Oeuvre - "der Zeichnung" eingeführt. Schon 1996 wurde eine große Auswahl an figurativ-expressiven Zeichnungen der 1970er und 1980er Jahre im Kasseler Kunstverein gezeigt. Tony Oursler beschreibt sie selbst als Serien von Wahrnehmungen, von Szenen und von Diagrammen, die als Assoziationen und freistehende Paradigmen funktionieren und sich in seinen Videoinstallationen wiederfinden. Papierarbeiten sind ein wesentlicher Aspekt von Ourslers schöpferischem Vorgang.

In der Zerstückelung, Neuordnung und Überlappung von Formen und Signalen in seinen Papierarbeiten, wird der Einfluss der Massenmedien auf die menschliche Psyche thematisiert. Er lässt seine Figuren, oft unbekleidet manisch krabbeln, kämpfen, Grimassen schneiden, zwischen Tod und Spiel besessen von fremden Kräften wandern.

Tony Oursler, Cyclicalump, 2012

Tony Oursler , Mai 2012: „ Recent advances in functional MRI technology have allowed us to peer into the mind and its working processes in ways that were never before possible. The idea of actually 'reading one's thoughts' or repicturing images from the mind's eye are a real possibility. But upon closer inspection, the mind is not a literal storage unit like a hard drive, it breaks an image up into component concepts related to various subjects such as sound, motion, gesture, function. For example, the notion of a pencil would be stored as a volumetric shape in one part of the brain, a mark-making gesture in another part, while the sound of the eraser and the smell of the wood shavings during the sharpening process are stored in yet another area. All of this before beginning to decode the possibilities of what a pencil may write or what it may draw. So truly reading a mind becomes exponentially complicated.

The history of visually depicting thought processes from the early zones of phrenology through to x-rays and psychological flow charts is the inspiration for these collage works. Various characters occupy fields of agency, interacting in dynamic ways reminiscent of human relationships treated as a kind of chain reaction, potentiated by
overlapping zones of influence. In this work Oursler uses printed images with drawn and painted images to suggest a hierarchical relationships. „

Ausgestellt werden Zeichungen von 1997 bis 2012.

 

Tony Oursler was born in new york in 1957. He completed a BA in fine arts at the California Institute for the Arts, Valencia, California in 1979. His art covers a range of mediums working with video, sculpture, installation, performance and painting. Oursler's work has been exhibited in prestigious institutions including the Walker Art Center, Minneapolis, Documenta VIII, IX, Kassel, Museum of Modern Art, New York, Whitney Museum of American Art, New York, the Centre Georges Pompidou, Paris, the Carnegie Museum of Art, Pittsburgh, Skulptur Projekte, Munster, Museum Ludwig, Cologne, the Hirshhorn Museum, Washington, the tate, Liverpool. The artist currently lives and works in New York City.